lørdag 28. mars 2015

Fjellvåk (Buteo lagopus)


Også i dag var Fjellvåken på jakt over jordene ved siden av hytta vår. Fortsatt på for langt hold til å få de beste bildene av den, men nå jakter jeg på den, så kanskje blir det bedre fangst enn disse bildene jeg fikk i dag.

Bildene viser hvordan den typisk henger i luften på samme sted og skuer ned på bakken for å se om noe rører på seg. Ser den en ganger så stuper den ned og setter klørne i byttet. Jeg så dette flere ganger, men jeg klarte ikke å fotografere det for fra der jeg sto hadde jeg ikke fri sikt.


Les mer om Fjellvåken her: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fjällvråk

På bildet under tror jeg fuglen sitter med et bytte i klørne, men gresset er for høyt til at man kan se det. Bildet ble tatt gjennom et tre som ikke ga meg fri sikt heller til å fotografere stupet. Jeg måtte bruke manuell fokus, da grenene forstyrret autofokusen.




Dagen etter:
Fjellvåken er å se store deler av dagen. Flokker med Måker prøver å jage den bort, men den ser ikke ut til å bry seg særlig om dem selv om de stupbomber fra mange kanter.

Tok noen bilder i dag også. Disse bildene viser bedre undersiden av vingene. Legg merke til de mørke vingeknokene.

Bildene ble undereksponerte så de er i etterbehandlingen korrigert med +2.





1 kommentar:

  1. Ser at var gjetning i det forrige innlegget var helt feil... men det er lov å prøve seg... men du og du, så gøy å få denne med på minnebrikken, da gitt! Tøffe komposisjoner av fuglen i lufta!
    :)

    SvarSlett