lørdag 27. desember 2014

Nøtteskrike


Nøtteskrika kommer nå hver dag til foringsplassen. Jeg har lest at den skal være Sveriges mest vanligste og tallrikeste kråkefugl, men i mitt distrikt er vanlig Kråke og Kaie langt vanligere. Om sommeren ser jeg knapt Nøtteskrika for den finner nok maten sin helt andre steder enn i vår hage.

Nå har det blitt tre av de etter at den første var enslig de første dagene. De er høyst forskjellige i størrelse, så jeg antar at det er i alle fall et par av de.

Den spiser kun mat på bakken og ser ut til å like frøblandingen bedre enn bare solsikkefrø. Det er sjelden jeg ser den sitte i trærne i hagen. Når den først flyr, så flyr den langt vekk.

Her kan du lese mer om Nøtteskrika: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nötskrika



2 kommentarer:

  1. Fine bilder :o) nøtteskrike er ikke noe jeg har observert hjemme heller. Men det er flott fugl. Ønsker riktig god jul videre. Hilsen Toril :o)

    SvarSlett