søndag 7. september 2014

Morgenstund med Gråhegrene


Dette er historien om hvorfor jeg i dag ble dobbelt opp irritert.

Jeg våknet tidlig, - allerede kl 6. Sto opp og pakket fotosekken. Fint vær og morgensola farget de få skyene svakt rød.

Vel ned i havna så jeg noen fugler i flukt og disse virket langt større enn de største måkene. Frem med kamera og jeg snek meg innpå innimellom sjøbodene. Det var tre Gråhegrer som hadde inntatt båthavna!

Vel innpå skuddhold fikk jeg tatt mine første bilder. Selv om jeg beveget meg med den største forsiktighet oppdaget de meg fort, sendte ut noen trompetaktige varselshyl og fløy til tre forskjellige kanter.

Jeg valgte å jakte på den ene som hadde slått seg ned innerst i en vik fordi denne hadde de beste omgivelsene for å ta fine bilder. Heller en bakgrunn med siv enn en stygg cabincruiser, tenkte jeg.

Snek meg enda nærmere og på fint skuddhold fikk jeg tatt et par bilder idet to unge, forelskede par kom gående, passerte meg som satt på huk halvt gjemt bak en vegg på en av sjøbodene, før de stoppet opp, ropte opprømt til hverandre: Se på den Hägern!

Det neste som skjedde var et kraftig trompethyl fra Hegren som raskt tok vingene fatt og forsvant, mens jeg sto irritert tilbake og hadde lyst til å bruke noen stygge gloser om de opprørte unge som sikkert syntes de hadde fått et fint øyeblikk, men som sikkert ikke hadde noen forståelse for min skuffelse over hva jeg hadde gått glipp av.

Jeg fikk heldigvis tatt et par bilder av Hegren i flukten fra stedet. Og senere på min tur fant jeg at den hadde slått seg ned på et skjær et stykke fra land.

Vel hjemme igjen lastet jeg inn bildene på Macen min. Skuffelsen ble stor, da jeg oppdaget at mesteparten av bildene var uskarpe! Jeg så fort at jeg hadde satt ISOen for lavt hvilket hadde gitt altfor lange lukkertider. Så vendte min irritasjon seg mot meg selv og første bud når det gjelder fotografering: Sjekk alltid innstillingene på kamera før du legger ut på tur!

Men jeg hadde hatt en flott tur med store opplevelser så vel med Gråhegre som med Skarv. Disse har vært ganske så fraværende hos oss under sommeren, men nå som det meste av feriefolket har avsluttet sine ferier, så er disse fuglene tilbake. Godt å vite for jeg står nok også opp tidlig en annen dag i håp om å komme enda tettere på disse flotte fuglene.




3 kommentarer:

  1. flott historie bakk bilder Knut, og bilder er toppers !

    SvarSlett
  2. Å neiii,- så ergelig, Knut!! Men du fikk da noen flotte bilder tross alt!
    Nå har du jammen mange ulike arter,- har du oversikt hvor mange det har blitt?
    Ha en flott uke, Knut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren Monica!
      Ca 60 forskjellige arter har det så langt blitt, så det er langt igjen før jeg har dem alle!

      :-)

      Slett