torsdag 3. april 2014

Historien om en Kaie


Jeg har lenge villet fotografere Kaier, - disse små og meget intelligente kråkefuglene. De gjør ikke jobben enkel for meg.

Jeg har fotografert de i store flokker sittende sammen med Gråkråker eller når de gjør himmelen svart i sine store svermer. Men det er sjelden at de lar meg komme på skuddhold med kameraet mitt.

Jeg ser de på parkeringsplassen hvor de stabber omkring fra bil til bil på jakt etter insekter på støtfangre og grill på bilene. De hopper opp og får tak i et knust insekt som har "tatovert" en front på en bil.

Så oppdaget jeg denne som hadde funnet noe spennende å utforske. Jeg hadde den i klart syne og jeg lot det elektriske vinduet på bilen min sakte senke seg mens jeg klargjorde kamera. Innen jeg hadde fått kamera klart for skudd hadde den imidlertid gjemt seg delvis bak foten av et tre.

Jeg fikk ett eneste skudd i det den oppdaget meg og lettet. Bare beina var alt som kom med på bilde nr 2.

Men jakten fortsetter. En dag skal jeg klare å "naile" denne fuglen på brikka mi. Jeg gir ikke opp så lett.


1 kommentar:

  1. Kråkefuglene er både pene og smarte fugler, god jakt videre, kom med bilder når du lykkes.

    SvarSlett