søndag 14. juli 2013

Blåmeis med unge (Parus caeruleus)


Denne Blåmeis ungen har ennå ikke lært seg å finne mat selv og er helt avhengig av sin mor. Ungen, til venstre i bildet, er lysere i fjærdrakten enn moren. Blåmeisen bruker beina til å holde maten hvor den her er iferd med å få av skallet på solsikkefrøet.



Fløy en liten blåfugl gjennom vindu
gjennom vindu, gjennom vindu
Fløy en liten blåfugl gjennom vindu
en dag i mai

Tok en liten gullklump,
skip skip skare, skip skip skare,
Tok en liten gullklump, skip skip skare,
en dag i mai


I første verset i denne barnesangen er det nok en Blåmeis man synger om, men hva med andre verset? Tror kanskje det heller handler om en Skjære. Eller er det hele bare et tullevers? Noen som vet?


"Bli ferdig da mor! Jeg er sulten!"


Her kan du lese mer om Blåmeisen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Blåmes


4 kommentarer:

  1. Hei Knut! Flotte bilder av den lille blåmeisen dette..
    Over til teksten og andre verset i "Fløy en liten Blåfugl...", så er det mange meninger om hva verset betyr;

    Tok en liten gullklump
    Skip skip skare
    Skip skip skare
    Skip skip skare
    Tok en liten gullklump
    Skip skip skare
    En dag i mai"

    Den beste forklaringen jeg har sett er;
    Ja, skare er is som legger seg oppå snøen, gjerne når det våres i mars-april.....

    Det betyr nok at fuglen har klart å finne en gullklump i syden og på veien nordover, så hopper han over (skipper) skaren (kan også tolkes som tidlig-våren), og kommer frem en dag i mai.

    Er ikke det en troverdig teori da, hehe?

    Fortsatt God Sommer til deg Knut..!

    SvarSlett
  2. Jeg ser nå at det en rekke innlegg jeg ikke har fått med meg,- og du verden så flotte de er alle sammen! Du slutter aldri å imponere, Knut!
    Jeg skal ikke begi meg ut på noen forklaring når det gjelder vers 2,- ser det er en teori i kommentaren over her.... jeg har alltid assosiert ordene skip skip skare med skjæra, uten at jeg har reflektert over hvorfor det..
    Artige funderinger du legger ut innimellom,- da får man noe å tenke over:)
    Ååå,- den lille blåmeisungen er bare såå søt da, der den sitter å maser om litt mat!

    SvarSlett
  3. så rørende bilder av den unge med mora , kjempe fin Knut.

    SvarSlett
  4. Nydelige bilder av blåmeisen og ungen dens :)

    Tips: Kikk innom fugleforum.no - kanskje en side som kan være av interesse for deg!

    SvarSlett