tirsdag 21. mai 2013

Skjære (Pica pica)


Skjæra er en kråkefugl og ifølge Wikipedia skal den være et av de mest intelligente dyrene på jorda. Det kan jeg tildels skjønne, for selv om jeg ser den titt og ofte, så har jeg store problemer med å snike meg innpå den for å ta noen gode bilder. Som oftest stikker den av straks jeg kommer.

Den er meget nysgjerrig, frekk, listig og oppfinnsom.


Jeg måtte fotografere dennne på god avstand der den hoppet omkring i det høye gresset og fanget insekter. Titter man godt etter så kan man se at den har et stort, flyvende (ikke nå lenger selvfølgelig) insekt i munnen.


Ganske artig når den bruser med fjærene. Kanskje kiler det i munnen på den fordi insektet kjemper for livet?


Du kan lese mer om Skjæra, eller som den heter på svensk, Skata, her: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skata

Og her kan du høre lyden av en: http://www.fuglar.no/galleri/lyder.php


Samme bilde som det første, men her i helfigur. Og jeg skal nok få tatt flere bilder av denne bare jeg klarer å overliste den. :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar