tirsdag 26. mars 2013

Låvesvale (Hirundo rustica)


Svaler tilhører ordenen spurvefugler. De mest vanlige i Norge er Låvesvale, Sandsvale og Taksvale. 

Låvesvale er nasjonalfuglen for både Estland og Østerrike.

Låvesvalen skiller seg fra de andre skandinaviske svaleartene med sin røde panne og strupe og sitt sorte brystbånd samt den lange spisse halen. Ingen stor forskjell på hann og hunnfugl, men hannene har gjerne lengre haler. Svaler er trekkfugler som først kommer til Norge i mai-måned. 


Svaler er ekstremt dyktige flygere, og om sommeren stupflyr de rundt huset vårt på jakt etter insekter. 

Som på bildene under hvor en svaleunge sitter ensom på takstigen og venter på å bli matet.


Gang på gang vendte den voksne tilbake med ny mat. Ganske så artig å se at matingen skjedde fra flyvende posisjon. Straks ungen så "maten" komme, bare gapet den høyt og fikk maten servert. Dette skjedde så fort at jeg ikke rakk å se det selv. Jeg måtte sette kamera på hurtigste serieopptak og bare trykke på utløseren straks ungen gapte. Da visste jeg at den voksne var på vei inn og jeg fikk en serie med bilder. Og dette var min eneste mulighet til å fange svalen i flukt for de fløy så raskt at det kun var når de befant seg i det begrensede området foran ungen at jeg klarte å få de i fokus.


Svalene har et lite og kort nebb, men et stort gap som fungerer som en håv når de flyr rundt på jakt. De bare åpner den store munnen de har og fanger insektene på samme måte som ungen også mottar føde.





Er det dette man kaller svaleflukt?

Du kan lese mer om Låvesvalen her: http://no.wikipedia.org/wiki/Låvesvale

Det er også laget en spesialblogg for svalene våre: http://svalene.blogspot.no/p/lavesvale.html

Og høre lyden av en her: http://www.fuglar.no/galleri/lyder.php

1 kommentar:

  1. Heisann.
    Dette var en flott bildeserie av noe som de færreste oppfatter at faktisk skjer. Og det rett foran øynene på en.

    SvarSlett